Opinió personal sobre la llei electoral

Aquí resumeixo l'opinió personal sobre la llei electoral actual i sobre les possibilitats de canviar-ne alguns aspectes. Per conèixer el funcionament de la llei electoral actual, vegeu informació.

Altres sistemes electorals

Mapa mundial dels sistemes electorals
Sistemes electorals mundials, vegeu llegenda a Wikipedia

Hi ha diversos tipus de sistemes electorals: proporcional (Bèlgica, Catalunya, Espanya, Portugal, ...), majoritari a dues voltes (França, ...), majoria relativa (Canadà, Estats Units, Regne Unit, ...), mixt proporcional i majoria relativa (Alemanya, Nova Zelanda, ...) i d'altres.

En els sistemes majoritaris generalment s'elegeix un diputat per a cada circumscripció. En el majoritari a dues voltes el diputat s'aconsegueix en primera volta si el partit obté més del 50% dels vots a la circumscripció i sinó es fa una segona volta amb els candidats més votats. En el de majoria relativa simplement s'elegeix el diputat que aconsegueix més vots. Així doncs, en el resultat final dels sistemes majoritaris es veuen beneficiats els partits guanyadors encara que ho siguin per poca diferència de vots amb els altres; es promociona poder formar governs estables.

En els sistemes proporcionals generalment s'elegeixen llistes de candidats d'un mateix partit. S'elegeixen un nombre de candidats de cada llista proporcional als vots que ha obtingut el partit. També se sol dividir en circumscripcions el país, però més grans que en els sistemes majoritaris i a cada una s'elegeixen un nombre alt de diputats. Així doncs, el resultat final és més representatiu d'allò que han votat els ciutadans; com a inconvenient és més difícil formar govern i cal que es facin pactes o coalicions de govern.

Les circumscripcions petites: el gran problema actual

De qui són culpa les injustícies del sistema electoral actual? Principalment (i quasi totalment) del sistema de circumscripcions; margina moltíssim els partits petits i sol portar cap al bipartidisme. Imaginem una situació límit d'un sol escó per circumscripció i un partit que queda primer a tot arreu: aleshores els escons totals serien només d'un color polític!. Aquest és l'inconvenient dels sistemes majoritaris.

Però el sistema electoral actual és proporcional... Sí, però en general es pot dir que com més petita és la circumscripció (parlant en escons) més foragita els partits petits. I aquest és el cas, hi ha algunes circumscripcions on s'elegeixen molts escons però n'hi ha d'altres on se n'elegeixen pocs.

Solució: recompte total sense circumscripcions. Aleshores els resultats globals es mantenen proporcionals. Això no obstant, es pot mantenir la discriminació positiva cap a territoris menys poblats fent totals sense circumscripcions (amb pes).

La barrera electoral: un altre problema actual

No té gaire sentit limitar els escons als partits que han obtingut més d'un 3% dels vots (o 5% a les municipals).

Passar la barrera electoral assegura escó? Habitualment sí, però depenent del sistema posterior de repartició pot ser que ni havent passat la barrera electoral s'obtingui escó. Per tant, la repartició per a partits petits ja es controla en el sistema de repartició i no cal especificar una barrera electoral.

Aquí ve a tomb demanar-se: el vot en blanc afecta? Afecta a l'hora de passar la barrera electoral, per tant fa fora els partits amb pocs vots.

Solució: Sense barrera electoral

Discriminació positiva de certs territoris

Fer que certs territoris tinguin més pes que d'altres no afavoreix ni a partits grans ni a petits. Sí que és cert que tergiversa els resultats globals de les eleccions i és clar! això és ben bé el que es vol aconseguir: que els territoris menys poblats tinguin més pes. És a dir, és una discriminació positiva cap a la perifèria perquè no tenen tanta representació (si això és més just o no que ho decideixi cadascú).

Per exemple: en el cas de Catalunya ajuda que el país no es mani segons la voluntat única de la vegueria de Barcelona; que té un pes poblacional del 75%. Però fins i tot amb la correcció actual el seu pes a les eleccions és del 63% (vaja, majoria absoluta si volen). Cal dir que la llei electoral no té cap culpa que el país estigui desequilibrat territorialment; al contrari, intenta que això no comporti cap desequilibri en el sistema de representació.

La llei d'Hondt és proporcional?

Sí, la llei d'Hondt és molt proporcional

A vegades es confon la llei d'Hondt amb la llei electoral actual (llei d'Hondt, barrera electoral, circumscripcions, ponderació de les circumscripcions a les zones amb menys població). Per tant si es volen estudiar els problemes de la llei electoral actual cal començar pel problema de les circumscripcions.

Si es parla específicament de la llei d'Hondt, llavors s'ha de comparar amb altres com Hare/Niemeyer.

Aleshores es pot dir que Hondt afavoreix (poquet) als partits grans i en canvi Hare/Niemeyer afavoreix (poquet) als partits petits. Aquí poquet vol dir que sol ballar un o dos escons depenent del sistema que es fa servir.

En la repartició d'escons cal tenir en compte que no es pot utilitzar un sistematotalment proporcional al recompte de vots. Qualsevol sistema ha de preveure què fer en els arrodoniments matemàtics. Per exemple repartir 10 escons en tres llistes que han obtingut el 96%, 2% i 2%: 9+1+1=11 no pot ser!; llavors 10+0+0 (100%,0%,0%) o 8+1+1 (80%,10%,10%)?

Conclusió, quin és el sistema més proporcional?

No existeix.

Un cop hem entès tots els càlculs de la fórmula electoral podem valorar quin sistema ens sembla més just segons la nostra visió política o cultural de país. Per exemple, els països que apliquen sistemes majoritaris els veuran molt adequats per a la seva cultura de tenir governs forts. O per exemple la nostra cultura de país ens ha portat a tenir un sistema on trenquem la proporcionalitat expressament per a donar més pes a territoris menys poblats.

Opinió personal

Com ja s'ha vist la gran responsable (en sentit negatiu) que afavoreix a grans partits és la divisió en circumscripcions i la gran responsable (en sentit positiu) que aporta justícia territorial és la ponderació de les circumscripcions.

Així doncs, el gran problema actual són les circumscripcions per escons. La solució més justa i raonable serien les circumscripcions per vots. Només amb aquest canvi solucionaríem les grans mancances del sistema actual; la resta de canvis serien detalls menors.

Circumscripcions per vots: se sumen els vots de totes les circumscripcions i segons aquest total es reparteixen els escons, amb la particularitat que els vots de territoris menys poblats es ponderen més (sumen més). Per exemple, ara ja s'aplica que el pes de Lleida és de 2 vegades i en canvi el de Barcelona és de 0,85 respecte el pes que els tocaria; doncs es tracta de segui aplicant això mateix però a un comptatge global de vots.

En resum, personalment, el sistema electoral més just? Circumscripcions per vot, amb ponderació a les zones menys denses i una repartició amb un sistema com la llei d'Hondt mateix o algun que afavoreixi més els partits petits.